E-Day Next Gen 2018

Op donderdag 11 oktober 2018 reisde ik af naar het E-day Next Gen Congres in Amsterdam. Niet te verwarren met Next Gen Amsterdam (topsport organisatie) en E-day (De grote broer van dit event). De locatie voor deze e-commerce bijeenkomst genaamd FC Hyena, een Boutique Cinema aan de Aambeeldstraat 24. FC staat in dit geval eens niet voor Football Club maar voor Film Club.

 

Nadat ik alle namen helder op een rijtje had en er zeker van was dat deze FC geen hooligans in het ledenbestand had trok ik een hip paar sneakers aan en reisde ik af naar onze hoofdstad. De bomvolle intercity van Nijmegen naar Den Helder van 07:43 vertrok keurig op tijd. Eenmaal aangekomen in de bruisende hoofdstad blijkt het paar schoenen al niet meer zo hip als ik dacht. De dynamiek in het Amsterdamse straatbeeld blijft mij verbazen. Hopelijk gaat het nooit vervelen!

 

In het laatste gedeelte van mijn reis naar de locatie neem ik het programma even bij de hand. Drie Keynote speakers en tientallen andere sprekers om uit te kiezen, dat belooft veel goeds! Ook de locatie ziet er geweldig uit, in een vintage loods met prachtig uitzicht op het ei lopen de next generation media makers langzaam binnen.Een beetje hipster, maar dat is Amsterdam Noord. Je moet er van houden.

 

1. Muziek en Blockchain

Allereerst woon ik de Keynote sessie van Andy Zondervan bij. De missie van Zondervan is om de muziekindustrie te veranderen door middel van blockchain technologie. Momenteel weten streamingsdiensten, artiestenlabels, boekingskantoren en artiesten zelf niet hoe het gesteld is met de rechten op muziek. Ook is het onduidelijk wie er betaalt en waarvoor de partij betaald. Iedereen heeft contracten met elkaar waar informatie verouderd is of ontbreekt. Bovenop alles duurt het maanden voor een artiest betaalt krijgt voor het aantal keren dat een nummer gestreamd is..

Andy wil met zijn organisatie deze contracten en betalingen transparant maken middels de blockchain technologie. Dit concept lanceert hij middels artiesten zelf. Enkele voorbeelden van artiesten die al werken middels zijn systeem zijn: Tiësto, Hardwell en Martin Garrix. De Nederlandse electronic dance music heeft door de jaren heen wereldwijd zijn strepen verdiend en men ziet ons land ook wel als grondlegger voor deze miljarden industrie. Door met deze artiesten een voorbeeld te geven hoopt Andy dat de wereld doet volgen.

 

2. E-commerce wereldwijd uitrollen..

De tweede sessie die ik bijwoon vertelt het verhaal van Roosmarijn De Koomen en haar werk voor Accenture Interactive. Een baan die draait om het uitrollen van e-commerce platformen voor de wereldwijde markt. Met haar team bouwt ze schaalbare webshops die ze per land verbeteren. Je kan je voorstellen dat een groot kledingmerk wereldwijd dezelfde look en feel wil hebben. Consumenten verplaatsen zich razendsnel over de wereld en wonen periodiek op verschillende plaatsen. Zaken als cultuur, geld en de taal zorgen ervoor dat elk landelijk onderdeel van een wereldwijd e-commerce platform anders in elkaar steekt.

Daarom rolt het bedrijf webshops land voor land uit om zo verbeteringen door te voeren.

 

3. Marketing Mobile First

De derde persoon die op het podium stapt is Nishant Dogra, eigenaar van Marketing is Mobile. De naam zegt het al,een advertisement agency dat zich puur en alleen op mobile marketing richt. Veel grote bedrijven adverteren nog op de traditionele wijze met veel TV commercials, outdoor en magazine prints.

 

Het is een feit dat we vandaag de dag 4 van de 24 uren op onze mobiele telefoons scrollen, swipen en liken. Hier spelen moderne merken kiezen dan ook maar wat graag voor een mobile first aanpak. Een persoon ziet gemiddeld 500 fotos per dag op hun telefoon. En slechts 3% van de content blijft hangen.

 

Als merk moet je er voor zorgen dat je opvalt tussen deze overkill aan boodschappen. Hiervoor heb je slechts enkele seconden. De beste manier om dit volgens Dogra te doen is door middel van entertainment. Alles moet vermakelijk zijn, standaard dingen worden weggeswiped of overscrolled. Daarom moeten merken nu nadenken over nieuwe marketing zoals games, snapchat filters en toffe dingen die er uit springen. Gamnification is volgens Nishant dan ook een goede nieuwe manier om je doelgroep persoonlijk te raken en te binden.



4. Tech Emotions

Het vierde verhaal dat ik bijwoon is de Keynote van Pamela Pavliscak. Haar focus ligt op het onderzoeken van digitale technologiën en de (nieuwe) gevoelens die daar bij komen kijken voor de mensheid. Want, nieuwe technologie heeft nieuwe gevoelens ontwikkeld. Iedereen kent wel het gevoel per ongeluk iets ‘geliked’ te hebben. Het geeft een vreemd gevoel, zou iemand dit gezien hebben, heb ik dit snel genoeg verwijderd, ongedaan gemaakt etc. Dit gevoel, een nieuw gevoel van bestaande gevoelens zoals schaamte, angst en nieuwsgierigheid heeft nog geen passende naam. Maar met de komst van nieuwe technieken zullen er veel nieuwe gevoelens ontstaan. Het woord Hangry is een voorbeeld van een mooie nieuwe emotie die is ontstaan door het internet. Jongeren maken massaal memes (met katten) over het gevoel van sjagrijn door honger. Anger by hunger, Hangry.Mensen hebben de emotie hangry wereldwijd massaal geadopteerd. In de nabije toekomst zullen technology en robots steeds socialer worden. Zo zal bijvoorbeeld voice worden toegevoegd om een emotionele waarde toe te voegen aan voorwerpen.

5. Internet Marketing Universiteit

Als laatst woon ik een interview met Tonny Loorbach bij. Tonny is oprichter van de internet marketing universiteit. De IMU is een online community waar ondernemers trainingen kunnen volgen in online marketing. Loorbach benadrukt het belang van neuromarketing en kennis van het menselijk brein in de toekomst van de online marketing. Volgens hem zijn mensen van nature angstiger om dingen te verliezen dan dingen te winnen. ‘Verliestaal’ is in de marketing succesvoller dan ‘wintaal’. Iets mislopen activeert de mens meer dan iets winnen. Dit staat ook wel bekend als de fear of missing out. Ook zijn mensen zeer gevoelig voor onafgeronde taken. In de online marketing komt dit dan ook goed van pas. Zo kiezen sommige webshops er voor om je per e-mail een kortingsbon te sturen enkele dagen nadat je ‘vergeten bent’ het product uit je winkelmandje af te rekenen. Als consument kun je hier je voordeel mee doen en letterlijk even wachten tot de webshops zenuwachtig worden en je die persoonlijke korting toepassen.

Tonny sluit zijn spreekbeurt af met enkele tips voor ondernemers. Vaak zijn ondernemers geneigd om alles in een keer te willen doen, groot denken. Daardoor wordt de scope vaak te groot. Er zijn ondernemers die proberen alles aan iedereen aan te bieden. Dit is online een grote valkuil aangezien je daar juist zo specifiek mogelijk moet zijn. Dit mede i.v.m. de SEO en indeling van je website. Volgens hem willen ondernemers vaak alles op de homepage vertellen. Het is bewezen dat de bezoeker hier 3 seconden van zijn of haar tijd doorbrengt. Vrouwen gemiddeld 2 en mannen gemiddeld 4 sec. Je moet keuzes durven maken. Wie is mijn doelgroep en wat is de behoefte van deze mensen. Denk daarom ook na over wie je niet wilt aanspreken. Volgens de IMU zoekt je ‘echte klant’ niet op de prestige zoekwoorden. Spreek ze letterlijk aan met hun zoekzin. Er is minder concurrentie op de lange zoektermen. 70% wat op google wordt ingetypt bestaat uit lange zoektermen van meer dan 3 woorden. Pak het breed aan, het is beter om breed gevonden te worden dan op enkele specifieke woorden met ontzettend veel concurrentie. Bovendien duurt het veel langer om op deze populaire zoekwoorden positie te winnen.

# # # #

11 oktober 2018