Media Future Week 2017

Namens de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen mag ik deelnemen aan de Media Future Week. Een week waarin we samen kijken naar de toekomst van media. Een mooi programma met sprekers, workshops en een case voor een nog nader te noemen opdrachtgever. De Media Future Week heeft ook een thema. Het thema van 2017 is: Design for storytelling in a post-truth media world. Het thema heeft te maken met het veranderende media landschap. Nieuws blijkt steeds onbetrouwbaarder te zijn. Fake News is het gesprek van de dag en met de komst van nieuwe technieken zoals faceswapping lijkt het er allemaal niet beter op te worden.

Bij aankomst op het mediapark in Hilversum check ik in bij het instituut van Beeld en Geluid. Ik ken het gebouw van acties rondom rampen en gironummers waar bekende Nederlanders de telefoon opnemen om geld in te zamelen voor het goede doel. De opname van deze bekende beelden gebeuren, zo zie ik nu, niet in een studio maar gewoon in de centrale hal van dit gebouw. Een hal die langzamerhand volloopt met nieuwsgierige en ietwat nerveuse gezichten van andere Media Future Week deelnemers. Ook ik kan niet ontkennen wat gespannen te zijn voor wat deze week allemaal komen gaat.

The dark side of internet freedom

Voor de kennismakingssessie nemen we plaats in één van de zalen van het huis van Beeld en Geluid. Hier maak ik voor het eerst kennis met mijn team en valt er te luisteren naar de eerste keynote speaker Evgeny Morozov. In zijn verhaal waarschuwt hij voor de politieke en sociale gevolgen die nieuwe technologie met zich meebrengen. Ook waarschuwt hij voor de totaalmacht van partijen als Google, Amazone, Facebook en Netflix. Zijn bezorgdheid zit hem in de onmacht die burgers in de toekomst zullen ervaren en de ongelijkheid die zal ontstaan in ons huidige economische systeem. Op dit moment is vrachtwagenchauffeur/transporteur 1 van de 3 meest vervulde banen op de wereld. Deze baan zal in de nabije toekomst voor veel mensen verdwijnen door de komst van zelfrijdende vrachtwagens middels kunstmatige intelligentie. Een vorm van intelligentie die wij zelf mee ontwikkeld hebben. Elk e-mailtje, elke youtube view, al ons gedrag op internet, heeft er voor gezorgd dat wij de AI systemen slim hebben gemaakt. Alleen in de verenigde staten zijn er al 3,5 miljoen vrachtwagenchauffeurs die hierdoor zonder baan komen te zitten. Je kunt je voorstellen dat dit grote gevolgen zal hebben voor de economische welvaart van laagopgeleide mensen en daardoor ook voor het mkb etc. Dit zijn problemen waar onze samenleving in de toekomst mee zal worstelen. Hieronder een video van het optreden van Evgeny Morozov:

VPRO, BNN-VARA en Joris Luyendijk

Na de presentatie over de donkere kant van de vrijheid van het internet kwamen we als team bij elkaar en kregen we te horen dat we invulling mochten geven aan een case voor de VPRO. Het programma van de Media Future Week is erg strak en we gingen dan ook direct aan de slag met brainstorming en co-creatie op de case. Vanuit de VPRO kregen we de uitdaging om  de kijker op een interactieve wijze deel te laten voelen van de programma’s en het merk VPRO. Om informatie in te winnen gingen we in de middag op gesprek bij BNN-VARA en de NTR. Hier spraken we over hun visie op de toekomst van de Nederlandse publieke omroep en hun kijk op interactieve deelname van de kijker.

Na het diner stond er een interview metJoris Leyendijk op het programma. Deze gerennomeerd Nederlands journalist vertelt ons over zijn avonturen in De verenigde staten, het Midden Oosten en Engeland. Als journalist deed hij onder andere onderzoek naar het nut van elektrische auto’s en de wereld van de internationale banken. Hij ondervond dat mensen een Hollywood achtig beeld hebben van banken en de mensen die er werken. Consumenten denken dat er alleen geldbeluste mensen bij banken werken door films als bijvoorbeeld The Wolf of Wallstreet. Hier is hij het zelf mee oneens. Volgens hem zijn het meer onze wetten die er voor zorgen dat de wereld van de banken erg slecht gestructureerd is. Hij pleit dan ook voor politieke acties die zorg dragen voor deze wetswijzigingen.

Na deze Keynote werkten we tot laat door aan ons concept voor de VPRO. Rond 22:00 gingen we per bus naar het nabijgelegen Hotel om te overnachten en de volgende dag weer vroeg aan de tekentafels te verschijnen..

Scott Smith en Madelyn Ashby

In het eerste deel van de ochtend staat er maar liefst 2 Keynotes op het programma. Scott Smith en Madeline Ashby vertellen hun verhaal aansluitend op het onderwerp ‘design for storytelling in a post truth media world’. Spreker Scott Smith vertelt over dark patterns in User Expierience Design. Dark Patterns zijn ontwerp technieken die de gebruiker een handeling laat uitvoeren die ze eigenlijk niet willen uitvoeren. Het is een soort truc die mensen voor de verkeerde keuzes stelt of keuzes die ze niet zien verbergt. Als we kijken naar de toekomst, hebben we een keuze? Of denken we dat we een keuze hebben? Zijn er perspectieven die voor ons worden achtergehouden en vullen we wellicht formulieren in die ons voor gevolgen stellen die we zelf niet hadden kunnen voorzien. Volgens Smith moeten partijen en bedrijven die in de toekomst veel van deze keuzes scheppen transparant zijn en moeten we onszelf beter onderwijzen in het maken van afwegingen. Momenteel zien we dat online adverteerders zoals Google onze video’s etc onderbreken om reclame te tonen. Hier is veel druk op vanuit de samenleving. Smith is dan ook voorstander van een dergelijk tegengewicht vanuit de samenleving. Dit stemt hem positief ten opzichte van de macht van grote bedrijven.

De tweede keynote van de dag is die van Madelyn Ashby. Ze is een science fiction writer en freelance innovator. Ze schrijft toekomstscenario’s voor overheden en bedrijven maar ook verhalen voor film scripts. Haar speech start met een harde rechterhoek op het gezicht van de Media Future Week. Media Future Week.. Is er dan maar één toekomst volgens de organisatoren van dit evenement? Het Zou Media Futures Week moeten zijn volgens Ashby. Er zijn namelijk altijd meerdere opties voor de toekomst. Bij het ontwikkelen van een toekomstbeeld draait het volgens haar voornamelijk om het verbinden van elementen die op het eerste oog niet logisch lijken. Het zien van ongerelateerde verbindingen of verbindingen die niet gerelateerd zijn. Ze vergelijkt deze denkwijze met apofenia, het voorstadium van schitzofrenie. En zoals ze vaak zeggen: Gek of geniaal. het scheelt niet veel.

Na deze twee keynotes gaan we met ons team verder met het concept voor de VPRO. Met deze extra invloeden zoeken we onze kantoorruimte op het Media Park weer op. De draad weer oppakken blijkt lastiger dan gedacht. Er is geen tijd om achterover te hangen omdat we om 16:00 uur de beste versie van ons concept moeten toetsen bij de Dragons Den. De Jury bestaat o.a uit de sprekers van de ochten. De feedback op ons voorlopige concept is niet mild. We besluiten het roer deels om te gooien en ons concept te verrijken. Hierdoor zijn we deze dag weer tot laat aan het werk. Om 21:00 uur sluiten we de dag af met een drankje.

Amber Case

In 2020 zijn er meer dan 50 biljoen apparaten online. Dat betekend dat er meer apparaten online zijn dan dat er mensen op de wereld zijn. Onze deuren, koelkasten, wasmachines en andere huishoudelijke apparaten worden als de grote merken ligt met het internet verbonden. Maar moeten we wel een koelkast met een vingerscanner unlock willen als we net pasta staan te koken en tomatensaus aan onze vinger hebben? The Internet Of Things blijkt in de praktijk veel nadelen te hebben. Verbinden onderbreken soms en het breekt ook ons leven op. We zorgen soms beter voor onze mobiele telefoons dan voor onszelf. We laden eerst onze telefoon op en smeren dan pas onze boterham. Langzaam gaan we richting een tijd waarin machines voor ons keuzes maken. Maar machines zijn niet vriendelijk. Ze kunnen met een vriendelijke gedachte geprogrammeerd zijn maar ze volgen de regels van de codes en deze kennen geen sympathie of empathie. Volgens Case zullen cyborgs in 9 van de 10 keer de foute beslissing maken voor ons mensen. Maar er is ook een goede manier waarop technologie ingezet kan worden, de zogeheten Calm Technology. Calm Technology draait om apparaten die ons op subtiele wijze hints geven bij onze dagelijkse werkzaamheden. Een mooi voorbeeld hiervan is de Rumba waarover Case met passie spreekt vanaf 24:02 -27:00 in onderstaande video:

De Media Future Week was erg intens. Hard werken met lange dagen en weinig tot geen privacy maken het best pittig. Maar bovenal een leuk team met aardige mensen en veel leerzame momenten op diverse vlakken. Al met al geeft de MFW te veel indrukken. Dit zorgt dan ook voor een veel te lang blog. En de kous is nog niet af! Ik sluit af met een video van enkele sfeerbeelden van dit fantastische evenement van Immovator.

# # # # # #

12 oktober 2018